Fler väljer bort påsar som kostar

Texten ingår i Tema PLASTPÅSAR

När affärer tar betalt för plastkassar så tar kunderna färre påsar. Det finns det flera exempel på.

I Sverige är vi vana vid att betala för både plastkassar och papperskassar i mataffären. I de flesta andra affärer är de gratis. När påsar som brukar vara gratis plötsligt kostar pengar, struntar fler människor i att ta en påse. Det finns det flera exempel på. Här är några exempel:

♦ I Sverige började klädkedjan Indiska ta betalt för plastkassar i mars 2015. Företaget sa att det var för miljöns skull. Kunderna fick börja betala 1 krona för små påsar och 2 kronor för stora. När påsarna inte var gratis längre, så var det färre som ville ha dem.

♦ I Kina blev människor tvungna att betala för kassar som hade varit gratis. Forskare från Göteborg undersökte vad som hände då. Det visade sig att kineserna bara tog hälften så många plastkassar när påsarna kostade pengar. Det blev också vanligare att kassarna användes mer än en gång.

♦ I Storbritannien måste de flesta affärer sedan 2015 ta betalt för plastkassar. När den nya regeln kom tog människor väldigt mycket färre plastpåsar än tidigare.

Extra fakta:

De svenska mataffärerna tjänar pengar på sina kassar. Påsarna är rätt billiga att köpa in och säljs för ganska mycket mer. Affärer som ger bort sina kassar gratis förlorar pengar på dem. Fast kassarna kan också bli en sorts reklam för affärerna. Då kan affärerna tycka att de ändå tjänar på att ge bort kassar gratis.


Text: Lisa Blohm
Bild: Thinkstock

Publicerat: 2016-03-14

Källor: Göteborgs universitet, telegraph.co.uk, Fredrik Henriksson (tidigare PR-ansvarig på Indiska) med flera