Granska hemsidor om löss

Texten ingår i Tema LÖSS

Det finns många sidor på nätet där det går att läsa om hur du blir av med huvudlöss. Men det är bra att vara källkritisk när man läser.

Den som upptäcker löss i håret vill snabbt bli av med dem. Därför säljer små och stora företag lusschampo, luskammar och andra medel som sägs hjälpa mot löss. De här varorna säljs för många miljoner kronor varje år i Sverige.

Företagen vill förstås att den som har löss köper just deras varor. Därför vill de att deras produkter ska synas så mycket som möjligt. Det går förstås att göra reklam på tv och i tidningar. Några andra sätt att synas är att:

♦ Ha en egen hemsida där det går att läsa om huvudlöss och hur man blir av med dem. (Många lusdrabbade letar efter sån information.)
♦ Få en bloggare att skriva om just det här lusmedlet.

Företag som säljer lusmedel kan ha väldigt mycket bra fakta om löss på sina hemsidor. Men det är ändå viktigt att veta vem som har gjort sidan. Ett företag som säljer lusschampo skriver kanske att det inte räcker att bara luskamma håret. Ett företag som säljer luskammar skriver kanske i stället att lusschampo är onödigt. Och ett apotek visar upp de lusmedel som säljs på just det apoteket. Om det är svårt att förstå vem som har gjort hemsidan, så kan man fundera på varför det är så.

Om en bloggare skriver att ett speciellt lusmedel är extra bra, är det också bra att fundera på varför. Kanske tycker bloggaren det. Men det kan också vara så att hen får pengar för att skriva så, eller gratis lusmedel.

Alla som skriver om löss på nätet gör det förstås inte för att tjäna pengar på det. Det är ändå bra att försöka se skillnaden.


Uppgift: Klura ut varför några hemsidor om löss finns.

Leta reda på några svenska hemsidor där det står om huvudlöss. Försök sedan att svara på några av de här frågorna:
♦ Vem äger sidan?
♦ Är det lätt eller svårt att få reda på, tycker ni?
♦ Verkar de som har sidan sälja något? Vad?
♦ Förstår ni varför just den här sidan finns? Hur, i så fall?
♦ Tycker ni att ni kan lita på det som står. Varför?

Hittar ni en bloggare som skriver om ett särskilt lusmedel? Fundera då på varför.


Text: Lisa Blohm
Publicerat: 2016-08-25