Klagomålen på posten ökar

Det kommer fler klagomål än tidigare på hur posten fungerar. Ibland är brev sena. Ibland läggs de i fel brevlåda. Nu ska företag som delar ut post granskas extra.

Fler och fler verkar missnöjda med posten. Förra året kom det ungefär 68 000 klagomål på hur företaget Postnord delade ut brev och paket. Det var en ökning med ungefär 50 procent jämfört år 2014, berättar Ekot i Sveriges Radio. Klagomålen har alltså ökat mycket.

Postnord ägs av staten. Företaget hette tidigare Posten och delar ut mest post i Sverige. Ett annat stort postföretag som det klagas på är Bring Citymail. Myndigheten Post- och Telestyrelsen ska nu närmare granska problem med utdelningen hos både Postnord och Bring Citymail. Det kommer in olika sorters klagomål. Det berättar Sten Selander, som arbetar på Post- och Telestyrelsen.

– Att man får grannarnas brev, att man inte får brev som man förväntar sig och att de kommit bort, den typen av klagomål. Och vi ser att den tendensen även håller i sig i början av 2016, säger Sten Selander till Sveriges Radio.

På Postnord säger man att en orsak till att brev hamnar fel är att de sorteras av maskiner. Nu försöker man att få maskinerna att bli ännu bättre på att sortera breven rätt.

Post- och Telestyrelsen hoppas att till sommaren ha bättre koll på vad som blir fel och hur felen kan minskas.

Länktips: Läs nyheten på Sveriges Radios hemsida (sr.se 2016-05-24)


Förslag till diskussion:

♦ Förr skickade människor fler brev med posten än i dag. Varför har det förändrats, tror ni?
♦ Fundera på vad som hamnar i er brevlåda hemma. Vad får ni för sorts post? Har ni fått fel post någon gång?
♦ Kan du minnas när du själv skickade något med posten senast? Vad var det?


Text: Lisa Blohm
Foto: iStock
Publicerat: 2016-05-24