Norge bygger världens första tunnel för lastfartyg

I Norge ska en tunnel för stora båtar byggas. Tunneln blir 1,7 kilometer lång och ska göra fartygens resväg säkrare.

Tunneln har diskuterats ett tag. Men nu ser den ut att verkligen bli av. Det här berättade den norska regeringen och myndigheten Kystverket i går, den 5 april.

Längs den norska kusten finns ett område som kallas Stadlandet (länk till karta finns längre ned). Havet därutanför är besvärligt för fartyg. Kystverket säger att det är den farligaste sträckan längs den norska kusten. Det blåser ofta kraftiga vindar och vågorna kan bli höga och luriga. Det är för att ge fartyg en säkrare och lättare väg som tunneln ska byggas. Tanken är också att fler transporter ska göras med lastfartyg i stället för lastbil. I dag kan båtresorna ta väldigt lång tid i dåligt väder. Då väljer företag kanske hellre lastbil. Små båtar ska också kunna ta tunnelvägen.

En tunnel sprängs genom berget i Stadlandet och även ganska stora fartyg ska få plats i tunneln. Någon tunnel för så här stora båtar finns ingen annanstans i världen. Genom att åka genom tunneln kan fartygen välja en helt annan resväg än den gamla vanliga. De åker en bit innanför den yttersta kusten i stället för utanför den.

Tar minst tre år att bygga

Tunneln ska bli 1,7 kilometer lång och ta mellan tre och fyra år att bygga. Den beräknas kosta 2,7 miljarder norska kronor, vilket är ungefär 2,9 miljarder svenska kronor. Det är inte ovanligt att stora byggprojekt blir dyrare än man först har trott. Tidigast 2019 ska tunnelbygget vara igång.

Klicka för att se kartan bra. Bild: Kystverket

Klicka för att se kartan bra. Bild: Kystverket

Klicka på kartbilden här intill så ser du en karta med tunnelbygget. Den gula markeringen är själva tunneln. Den prickade gröna linjen visar hur båtarna ska kunna åka efter bygget. De vita och röda prickarna visar var fartygen åker i dag.

Länkar:
♦ 
Här är Stadlandet utsatt på en karta över Norge.
Lite frågor och svar (på norska) om tunneln. (kystverket.no)


Text: Lisa Blohm
Publicerat: 2017-04-06


Förslag till räkneuppgifter

1. Tunneln ska bli 1,7 kilometer lång. Hur många meter är det?

2. De som har räknat på tunneln säger att den kommer att kosta ungefär 2,7 miljarder norska kronor. Vad blir priset per meter tunnel? Använd gärna miniräknare och avrunda till hela tusental.

3. Tunneln blir 50 meter hög från golv till tak och 36 meter bred. Tänk dig att den är formad som en rektangel. Hur många kubikmeter berg måste då tas bort för varje meter tunnel?

  • Svar på fråga 1

    1 700 meter.


  • Svar på fråga 2


    Varje meter kostar 1 588 000 kronor, nästan 1,6 miljoner norska kronor.

  • Svar på fråga 3


    Det blir 1 800 kubikmeter berg per meter.