Om Kicki svimmar slår nödbromsen till

Kicki Carls måste ha koll på många saker i sitt jobb som lokförare. Till exempel kan pollen göra tåg svårare att bromsa.

Som barn ville Kicki Carls bli barnmorska, men slumpen gjorde att hon började jobba på tåg. Hon startade som tågvärd eller ombordare, som det också kallas. Sen fick hon chans att utbilda sig till lokförare, men skulle först klara några prov.

– Man ska lösa mattetal, ha simultanförmåga, komma ihåg saker och så, berättar Kicki Carls.

De här testerna görs för att hitta människor som passar bra för yrket. En lokförare ska hålla koll på signaler och farten, reagera snabbt och bromsa rätt. Att bromsa vid stationer är knepigare än man kan tro. Det fungerar inte att välja ut ett träd som man alltid bromsar vid före en viss station. Vädret, tågets längd och hala löv på spåret är några saker som kan påverka hur lång bromssträckan blir.

– Om det till exempel är mycket pollen och bara några droppar regn, så blir det väldigt halt, säger Kicki.

Vad händer om du svimmar när du kör?

– Vi har något som heter död mans grepp. Jag har fötterna i ett speciellt läge hela tiden, på en fotpedal, kan man säga. Om jag då svimmar och trycker ned pedalen eller tappar fötterna från pedalen, då nödbromsar tåget.

Kicki har nu jobbat som lokförare sen 2007, men aldrig svimmat i lokförarhytten. Hon bor i Insjön i Dalarna och kör sträckan Stockholm-Mora-Gävle-Ljusdal. Hon verkar ha hittat ett yrke som passar henne väldigt bra.

– Jag trivs med att man är sin egen, på något vis. Sen är det väldigt varierat och som förare ser man också så himla mycket. Man ser alla årstider och solen som stiger upp eller går ned. Och man ser Sverige, säger Kicki.

Vad är mindre bra med ditt jobb?

– Ibland är det ju tungt att kliva upp vid tre på natten. Och att jobba varannan helg kan vara jobbigt. Folk ska ha fester och så kan man inte komma för att man jobbar, till exempel. Det kan också vara lite ensamt som lokförare. Som ombordare träffar man ju på mer folk. Men då får man också mer skäll om det är folk som är arga, säger Kicki och skrattar till lite.

Hon har under alla år på tåg sluppit olyckor med människor inblandade. Däremot krockar tåget ibland med djur, trots att Kicki bromsar och tutar. Hon tycker synd om djuren som inte klarar sig, men tänker inte så mycket på olyckorna efteråt.

Nukunskap.se undrar hur det funkar om tåget är väldigt försenat och hon har tider att passa hemma. Kicki säger att hon sällan planerar in viktiga saker de dagar som hon jobbar. Hennes man är också lokförare och de jobbar oftast olika tider, så då kan de turas om med sånt som ska göras hemma.

– Men till exempel i dag får min äldsta son hämta på dagis. Nu när barnen så stora, så då får de hjälpa till lite, säger Kicki.

I familjen finns det sammanlagt sju barn mellan 4 och 17 år. Och det kan nog bli ännu fler lokförare i familjen.

– Min yngsta son vill bli lokförare. Han är elva år, så vi får väl se. Han har fått köra rälsbuss på ett ställe där barn kan pröva. Då blev han ännu mer såld, berättar Kicki Carls.


 

Förslag till diskussion:

1. Vad vill du jobba med som vuxen? Varför?
2. Tror du lokförare är ett jobb som passar dig? Varför/varför inte?
3. Vad tror ni i klassen påverkar vilket jobb som man vill ha?


Text: Lisa Blohm
Bild: Privat
Publicerat: 2015-04-14