Rallare lade mil efter mil av räls

Världens första passagerartåg med lok kom 1830. I Sverige dröjde det 26 år till. De som byggde järnvägen kallades rallare.

På 1700-talet och till och med ännu tidigare använde en del gruvor vagnar som drogs på en sorts räls. Men det här räknas inte som riktiga tåg. Tåg ska inte bara gå på räls utan också efter en tidtabell för att räknas som tågtrafik.

Den 15 september 1830 öppnade det som brukar räknas som den första riktiga järnvägen.  Det var i England, mellan städerna Liverpool och Manchester. Där fanns både godståg och persontåg. Tågen skulle gå efter tidtabell och de drogs av ett lok. Det hade funnits en del järnvägstrafik tidigare också, men då drogs persontågen av häst.

Sverige fick vänta längre på järnvägen. Det var dyrt att bygga järnväg och en del tyckte att det kostade för mycket. Men år 1856 var det dags. Då invigdes de första järnvägarna med lok och persontrafik , bland annat mellan Nora och Ervalla i Örebro. Sex år senare gick det att åka tåg mellan Stockholm och Göteborg.

När byggandet av järnväg väl kom i gång i Sverige gick det fortare. Meter efter meter med ny tågräls lades ut. Det var ett tungt jobb. Det gick många historier om rallarna och det sades att de drack väldigt mycket alkohol och slogs. Så var det säkert ibland, men det stämde förstås inte för alla.


 

Länktips:

1. Många korta fakta om järnvägens historia (Sveriges järnvägsmuseum).
2. Några bilder och kort text om Rallarmuseet i Arvidsjaur (Arvidsjaurs kommun).
3. I nukunskap.se:s tema OLYCKOR kan du läsa om ett par kända olyckor med tåg.


Text: Lisa Blohm
Bild: Thinkstock
Publicerat: 2015-04-14

Källor: Sveriges järnvägsmuseum, ne.se med flera