Så funkar och testas svarta lådan

(Filmklippet är på engelska och från Science Channel. Efter två minuter visas olika tester av lådorna.)

Efter en flygolycka letar man efter två ”svarta lådor”. De kan ge viktiga ledtrådar. Men de är faktiskt inte svarta, utan orange eller röda.

Lådorna kallas också färdskrivare och brukar sitta bak i planet. Då har de större chans att klara sig. I den ena lådan finns utrustning som spelar in ljuden i cockpit, där piloterna sitter. I den andra registreras många olika data om flygplanet, som hur motorn jobbar och planets hastighet. Allt är viktiga ledtrådar när man ska ta reda på vad som egentligen har hänt vid en krasch eller problem med flygningen. Det kan göra att olyckor undviks i framtiden.

Vid flygkrascher på land får man använda ögonen för att hitta de svarta lådorna. Med lite tur är färdskrivarna kvar i planet eller nära olycksplatsen. Annars kan sökandet ta lång tid. Om lådan har landat i vatten så aktiveras en liten sändare. Den skickar ut en signal, ett ”ping”, som går att spåra. Signalen fungerar i flera veckor.

Ibland hittas inte de svarta lådorna, hur mycket man än letar. Det finns också en del plan som inte måste ha färdskrivare, till exempel små privatplan. Det berättar haveriutredaren Nicolas Seger på Statens haverikommission.

– Då har man mindre fakta att gå på. Men det finns andra tekniker som man kan ta till. Om man misstänker att det har blivit fel på motorn, kan den skickas till en speciell undersökning. Då kan man få reda på till exempel om motoroljan var frisk, säger Nicolas Seger.

Han berättar att även när färdskrivarna hittas, samlas fakta in på många andra sätt.

Färdskrivarna ska ju klara en flygkrasch. Själva skalet är gjort av metall, ofta stål och titan. Inuti behållarna finns material som gör att de klarar stark värme. I tester kontrolleras att svarta lådor klarar över 1 000 graders hetta en halvtimme eller mer, ett enormt starkt tryck och långa tider i vatten.

Varför bygger man inte hela plan i samma material som svarta lådan?

– Du menar så att flygplanet inte skulle gå sönder vid en olycka? Det skulle bli alldeles för tungt att flyga med, säger Nicolas Seger.

Det finns en del gissningar om varför färdskrivarna kallas svarta lådor, men ingen verkar veta säkert.

Länktips:

1. Fler detaljer och tekniska fakta om färdskrivare. (Allt om vetenskap 2009-04-08).
2. Nyhet om när svarta lådor hittats efter nära två år i havet. (Ny teknik 2011-05-16)


Text: Lisa Blohm
Bild: Thinkstock
Publicerat: 2015-03-31