Så långa får svenska tåg vara

På nästan hela järnvägen i Sverige får tågen vara som längst 630 meter långa. Undantaget är Malmbanan, långt upp i norr.

De längsta tågen på svenska rälsar är godståg. Ett enda lok kan dra vagn efter vagn med papper, malm och timmer.  Det finns förstås en gräns för hur många hundra ton som ett lok orkar med. Men det är inte därför som tågen inte får vara över 630 meter, utan det handlar om att alla tåg ska få plats. I Sverige är det mest enkelspår och på såna sträckor kan tåg inte mötas. Ofta finns det en kortare bit med dubbla spår där ett tåg stannar och väntar när andra kör förbi.

Gränsen på 630 meter gäller nästan överallt i Sverige. Men på Malmbanan får tåg som är över 700 meter långa köra och väger 8 600 ton köra. De fraktar året runt järnmalm från Lappland till en hamn i norska Narvik. På den här sträckan är det färre persontåg.

En del företag skulle vilja ha ännu längre godståg. Ett enda godståg tar många gånger mer last än en långtradare och är bättre för miljön. Och om tåget ändå ska köra, skulle det vara smart att fylla några vagnar till. EU vill också att det ska kunna gå 750 meter långa tåg på i alla fall de viktigaste järnvägarna.

Hösten 2012 gjordes ett test med ett 730 meter långt tåg som körde från Gävle till Malmö. Tåget körde på helgen, på en tid då det var lite mindre trafik. Det fungerade att köra tåget. De som undersöker hur långa tåg kan vara i Sverige har kommit fram till att det går att köra längre tåg. Men då skulle en del andra resor ta längre tid.


 

Mer statistik:

  • Det finns 14 082 kilometer spår som tåg kör på i Sverige.
  • Drygt 8 900 kilometer är enkelspår.
  • Länktips: På den här sidan kan du se var tågen kör och hur långa olika tågsträckor är. (Trafikverket.se)

Text: Lisa Blohm
Bild: Thinkstock
Publicerat: 2015-04-13

Källor: Trafikverket, Statens väg- och transportforskningsinstitut