Vi lägger mer pengar på godis än på frukt

Förra året köpte svenska folket färsk frukt för 27 kronor i veckan, räknat per invånare. Samtidigt handlade vi godis för i genomsnitt 41 kronor i veckan.


Text: Lisa Blohm
Publicerat: 2017-10-10


De här siffrorna kommer från Statistiska centralbyrån (SCB) och är ett genomsnitt. Det betyder att en del nog inte köpte en enda godisbit på ett helt år. Och en del andra köpte antagligen godis för flera hundra kronor i månaden.

SCB håller koll på hur priser förändras genom åren och hur mycket pengar som vi köper olika varor för. Ny statistik visar affärernas försäljning av livsmedel under 2016. Till livsmedel räknas allt som vi äter – både nyttiga och onyttiga saker.

Under 2016 sålde affärerna livsmedel för 209 miljarder kronor. Det är nära dubbelt så mycket som år 2000. Då såldes det livsmedel för 112 miljarder kronor. Hur kan det ha ökat med så mycket? Jo, det beror på olika saker. Den viktigaste är inflationen, alltså att priserna stiger och man får mindre för pengarna än förut. Ett äpple som skulle ha kostat 2 kronor år 2000 kanske kostar 4 kronor idag. En annan förklaring är att vi är fler i Sverige nu än 2000. Då är vi också fler som behöver mat.

Men även räknat per person verkar det som om vi köper mer per person av vissa saker än vi gjorde 2000. Det gäller till exempel frukt och sötsaker. Den färska frukt som vi i Sverige köpte för mest pengar förra året var bananer. Varje invånare köpte i genomsnitt bananer för 307 kronor under 2016. På andra plats kom äpplen, som handlades för 221 kronor per person och år.



Länktips
♦ Läs mer om frukt i Tema Frukt och Grönt


Materialet på nukunskap.se omfattas av upphovsrätten.