Tuffare regler har räddat många liv

År 1963 dog över 1 300 människor i olyckor på de svenska vägarna. 50 år senare omkom 260 personer. Nya lagar och regler är en viktig förklaring till minskningen.

Bilarna i Sverige är många fler än för 50 år sedan och vi är nästan två miljoner fler i landet. Trots det dog bara en femtedel så många i trafikolyckor 2013 som 1963. Helst skulle naturligtvis inte en enda människa dö eller skadas svårt i trafiken. Men dödsolyckorna har i alla fall blivit väldigt mycket färre. Det finns många orsaker till att trafiken har blivit säkrare. Här är några av dem:

1. Lagar om bilbälte infördes. 1975 blev det krav på bilbälte i framsätet. 1986 blev det lag på bilbälte bak för vuxna och 1988 också för barn.
2. Nya fartgränser.
3. Krav på vinterdäck på vanliga bilar kom 1999.
4. Säkrare bilar. Sedan 1960-talet måste alla bilar testas av särskilda bilprovare. Bilarna byggs också säkrare i dag än förr.
5. Lagar om rattonykterhet och rattfylleri skärptes.
6. Säkrare vägar, som fler vägsträckor där bilar inte möts.
7. Lag om cykelhjälm för den som är under 15 år.

Men fortfarande dör i genomsnitt fem personer i veckan på de svenska vägarna och många tusen skadas, mer eller mindre allvarligt.

Länktips:

1. ”BMW-förare är mest olycksdrabbade” (Svenska Dagbladet 2014-06-26)


 

Frågor att klura på:

1. Diagrammet visar att antalet som dör i trafiken ökar under 1950-talet och nästan hela 1960-talet. Vad kan det bero på?
2. Hur tror du att kurvan hade sett ut om säkerheten i trafiken inte hade höjts?

  • Så tänker nukunskap.se om frågorna:

    1. Bilarna blev under den här tiden många fler. Det kördes också fler mil på vägarna och då ökade antalet olyckor. (Säkerheten förbättrades faktiskt under den här tiden, men dödsolyckorna blev ändå fler).
    2. Då hade antalet döda i trafiken nästan säkert fortsatt att stiga från 1960-talet. Om man tänker på hur stor trafiken är i dag hade flera tusen dött i trafiken varje år.


Text: Lisa Blohm
Bild: Thinkstock
Publicerat: 2015-03-31